چالش آزمون نظام مهندسی و راه حل

برنامه ماشین حساب ویژه آزمون نظام مهندسی را چگونه بیابیم؟
جولای 31, 2017

چالش آزمون نظام مهندسی و راه حل

از حدود بیست سال پیش سازمان نظام مهندسی ساختمان با هدف ساماندهی فعالیتهای مهندسی، نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه در صنعت ساختمان و رفع خلاهای قانونی در امور مهندسی در زیر مجموعه وزارت مسكن و شهرسازی تشکیل شد.

از آن زمان تاکنون فارغ التحصیلان مهندسی در رشته های مختلفی به عضویت این سازمان در آمده اند؛ اما این عضویت به معنای شروع فعالیت آنان در بازار کار و رسمی شدن آنها در صنعت ساختمان نیست.

شرط به رسمیت شناخته شدن و یا بعبارتی مهندس ذیصلاح بودن در بازار کار، اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی است و این مدرک جز با شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسی و قبولی در آن به دست نمی آید.

در این مرحله دانش و مهارت‌های یک مهندس با کسب رتبه موفقیت در آزمون سنجیده شده و پس گذراندن چند دوره آموزشی پروانه اشتغال به كار را دریافت کرده و رسما می­تواند كار مهندسی خود را شروع کند.

در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ایران رشته های اصلی عبارتند از:

عمران

معماری

شهرسازی

ترافیک

تاسیسات برقی

تاسیسات مکانیکی

نقشه برداری

که هر یک از این رشته ها در سه حوزه محاسبات، نظارت و اجرا تقسیم می شوند.

شاید بتوان مهمترین رشته و حوزه از گروه های هفت گانه فوق را محاسبات در رشته عمران نامید که طبق تجربه شرکت کنندگان از سخت ترین امتحانات جهت اخذ دریافت پروانه اشتغال طراحی می باشد به گونه ای که سطح علمی سوالات فوق‌العاده بالا و نیاز به تسلط فوق العاده و همزمان سرعت عمل در آزمون دارد.

چالش دیگر این آزمون، تغییرات پی درپی در آیین‌نامه‌های قانون مقررات ملی ساختمان است به گونه ای که هر ساله مباحث و آیین‌نامه‌های قانون مقررات ملی ساختمان در حال بازنگری است، و اگر کسی مثلاً در سال 85 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است این فرد باید بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی عضو نظام مهندسی شده و برای دریافت پروانه اشتغال در آزمون شرکت نماید تا حتی الامکان با تغییرات عمده در مباحث مقررات ملی ساختمان مواجه نشود.

با توجه به موارد فوق اکثر دانشجویان با شرکت در آزمون نظارت قبول شده ولی برای قبولی در آزمون محاسبات باید چندین بار شرکت نمایند.

متاسفانه با وجود پیچیدگی سوالات و بالاخص مدت محدود برای پاسخ‌دهی درصد قبولی در بخش محاسبات پایین‌تر از دیگر بخش‌هاست.

گروه دستیار محاسب با ارائه برنامه ماشین حساب برای آزمون محاسبات که البته برای آزمون نظارت نیز دارای کاربرد است کمک شایانی به این موضوع نموده است.